Páty

“Agglomerációs problémák”

2023.08.27., Páty - PáKör, Biatorbágyi Tájvédő Kör, Patrióta Városvédő Közéleti Egyesület

Ez volt az első nyilvános Civil Séta, amelyen nemcsak a Pest megyei Térségi Hálózat tagjai vehettek részt, hanem a hálózaton kívüli csoportok számára és a helyi lakosság előtt is megnyílt a csatlakozás lehetősége.

Fő téma a szennyvíztisztító telep túlterheltsége és a Füzes patak szennyezése volt, amihez szorosan kapcsolódott a túlzott beépítések problémája is, de szóba került a helyi kerékpárút nyomvonala és fejlesztése is, amely Biatorbágyon a BuBa (Budapest-Balaton) kerékpárúthoz is kapcsolódhat..

A séta végén közös kiállással üzentünk a Pátyi önkormányzat, az országgyűlési képviselő, és a DAKÖV Kft felé: rossz irány további lakóparki és ipari fejlesztések befogadása, ezáltal a patak szennyezés súlyosbítása, hiszen a szennyvíztisztító telep már jelenleg is kapacitás fölött üzemel! 

Levélküldő kampányt indítottunk, melyhez bárki csatlakozhat. Ebben azt kértük a címzettektől, hogy amíg nem épül meg hozzá a szükséges szennyvíztisztító kapacitás, addig vonják vissza a több mint 160 hektár fejlesztési terüetre kiadott befogadó nyilatkozatokat!.

#1

Az újonnan idetelepült lakó-és és ipari parkok által túlterhelt szennyvíztelep a patakba engedi a tisztítatlan vizet. Mivel a vízfolyás érinti Pátyot és Biatorbágyot is, így mindkét település lakosai érdekeltek a megtisztításában. 

A Füzes-patak Pátytól északra ered, a Pest vármegye nyugati részén. A patak forrásától kezdve déli irányban halad, majd Biatorbágynál eléri a Benta-patakot. Az utóbbi időben lejjebb költözött az eredési pontja és méterekkel süllyedt a vízszintje, köszönhetően a klimatikus változásoknak is. A vize nagyon szennyezett, a PáKör több mérést is végeztetett evvel kapcsolatban.

A lakótelep mellett épülő pumpapálya okán további, a pálya nagyságának tízszeresét is elérő méretű területet nyilvánítottak kiemelt fejlesztési területté. A PáKör egyesület a tervezett kerékpárút egy alternatív nyomvonalát javasolja, ami Biatorbágy felé a fák között haladna

A már javában épülő pumpapálya területének tízszeresét módosította kiemelt fejlesztésű területté a HÉSZ-ben az önkormányzat, ami aggodalomra ad okot: mi fog még ott épülni, amihez esetleg szükséges lesz a fák kivágása a patakparton?

A tervezés alatt álló helyi kerékpárút nyomvonalára több civil javaslat is van, hiszen a már kiépített erdészeti utak összekapcsolásával a lakók a szabad levegőn űzhetnék a sporttevékenységet. Budajenő és Telki is bekapcsolódhatna ebbe a kerékpárút-hálózatba. Az önkormányzat egyelőre viszont más, az autóút nyomvonala mellett vivő kerékpárút mellett elkötelezett.

#2
#3

Nagyon sok új fejlesztési területet szabályoznak ki a környéken. Szerencsére van olyan befektető is, aki az egyeztetés céljából felveszi a kapcsolatot a civilekkel.

A befektetővel való egyeztetés során szó került arról, hogy mitől lesz élhető egy lakópark, és hogyan illeszkedhet be egy adott település meglévő struktúrájába. A nagyobb telkeken való kisebb beépítés falusiasabb jelleget kölcsönöz. Az építésnél tekintettel lesznek az erdősáv megvédésére. A területen több helyen zöldövezetet kívánnak létrehozni. A civilek a település közmű-problémájáról is beszámoltak a fejlesztőnek.


popup

A pátyi civil séta végén közös kiállással üzentünk a Pátyi önkormányzat, az országgyűlési képviselő, és a DAKÖV Kft felé: rossz irány a patakszennyezés súlyosbítása! 

Levélben kértük őket a több, mint 160 hektár fejlesztési területre utóbbi két évben jogszerűtlenül kiadott szennyvíz befogadó nyilatkozatok visszavonására, míg nem épül meg az ehhez szükséges szennyvíztisztító kapacitás.

A levél az alábbi linkre kattintva olvasható és küldhető el a címzetteknek: https://szabad.ahang.hu/petitions/fuzes-patak-szennyezese-a-patyi-szennyviztisztito-telep-altal-kuldjon-levelet-a-donteshozoknak

Biatorbágy és Páty polgárai petícióval tiltakoznak a patak szennyezése ellen. A petíciót itt lehet aláírni: https://szabad.ahang.hu/petitions/ket-telepules-polgarai-osszefogasban-tiltakoznak-a-kornyezetszennyezes-ellen

#4
Készült a Civil Térkép Program Támogatásával